Ahad, 21 Mac 2010

~SiSiPaN pAnCaiNdeRa~

Terkadang mata salah melihat, telinga salah mendengar, fikiran salah menafsir, dan hati salah meneka. 
Aku adalah insan biasa...yg punya kekurangan dan bukan ingin riak, aku juga punya kelebihan. Begitu juga dengan semua manusia di dunia ini, punya kelebihan dan kekurangan. 
Namun, kelebihan yang kita miliki akan jd tak bermakna jika kita salah mempergunakannya di jalan yg tak spttnya, sebaliknya kekurangan akn jd berguna jika kita bijak memanipulasinya dan berusaha meletakkannya di tempat yg sewajarnya.
Aku ligat menekan papan kekunci ini bkn utk bercoleteh tanpa hala tuju, itu perbuatan sia2. Aku menulis sisipan ini utk berkongsi pengalaman yg aku alami sndri sepjg aku bergelar seorg "remaja perempuan" muslimah.
Memang sudah kenyataan, sbg seorang gadis remaja, aku harus menjaga maruah dan menetapkan harga diriku agar tidak terhanyut dalam deras kelalaian hidup. Namun, aku tidak menyangkal juga bhw dlm mempertahankan harga diri dan maruah aku sangat perit untk dilalui.(Luahan hatiku ini...)
~Kadang2, mata2 yg melihatku berusaha mencapai kejayaan melemparkan pandangan curiga padaku.~
~Acapkali, telinga2 yg mendengar tentang perilaku diriku semakin membarah anggapan negatif mereka.~
~Seringkali, fikiran2 yg menafsir tentang prinsip diriku jauh tersasar daripada akaliah dan keimanan.~
~Sesekali, hati2 yg meneka tentang perihal diriku dengan rakus menganggap diriku BUKAN YG TERBAIK.~
P/S: Ingatlah kwn2ku, kita mmg x sempurna. Namun, tidak mustahil utk kita berusaha menjadi yang terbaik supaya mencapai kesempurnaan. Jadi, jgnlh kita rasa riak dan bangga dgn diri kita, sesungguhnya kesempurnaan diri kita "umpama huma" di hadapan ALLAH S.W.T~

Tiada ulasan: